-
Announcement of the Program for “Voices Unbound: Lecture Series on Digital Oral History”
2024/10/25
Voices Unbound? Exploring new and/or possible directions in digital and experimental oral history: Ringvorlesung seminar series in Winter Semester 2024/25
What? A lecture series co-organised by TU Darmstadt, University College London, Luxembourg Centre for Contemporary and Digital History (C²DH) and the Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte. The series is convened by Julianne Nyhan (TU Darmstadt), Andrew Flinn, Andreas Vlachidis, and Marco Humbel (UCL), Shih-Pei Chen (Max Planck Institute), and Gerben Zaagsma (C²DH), offering an important way of keeping up to date with the methodological and theoretical state of the art in digital oral history. We invited speakers to present work on recent technological developments that may hold promise for digital oral history. In this way, the seminar series appeals to (digital) oral historians, digital humanists and scholars of the history of information, memory and knowledge systems.
-
Source: https://hdsm.hypotheses.org/files/2024/10/schot.jpgSource: https://hdsm.hypotheses.org/files/2024/10/schot.jpg
Revolutionary, Disruptive, or Just Repeating Itself? Tracing the History of Digital History #dhiha9
2024/10/18
HDSM shares the news about the international conference “Revolutionary, Disruptive, or Just Repeating Itself? Tracing the History of Digital History”. The conference will take place from 23-25 October 2024, at the German Historical Institute Paris (Deutsches Historisches Institut Paris, DHIP).
-
Picture: HDSMPicture: HDSM
Announcement of the Program of Oberseminar @HDSM Winter Semester 2024/25
2024/10/18
Digital Methods and Data in the Humanities @HDSM
-
Bild: M. GrabaritsBild: M. Grabarits
8. Newsletter der Coffee Lectures Geschichtsdidaktik
2024/10/15
Der achte Newsletter der Coffee Lectures Geschichtsdidaktik ist erschienen! Darin: Unsere herzliche Einladung zu gleich zwei spannenden Coffee Lectures im Januar 2025, das Mitmachangebot beim Planspiel-Workshop im November, das Clearing House Unterricht (TU München) und die Vorstellung des 2024 erschienenen Sammelbandes “Geschichtskulturelle Transformationen”!
-
Picture: LichtschachtPicture: Lichtschacht
This is not a goodbye…
2024/10/14
… this is a thank you!
In the summer term 2024, the Mediaeval Studies section and the Institute of History welcomed PD Dr Melanie Panse-Buchwalter as a temporary substitute for Prof Dr Gerrit Jasper Schenk. The stand-in period ended now.
-
Internationale Konferenz: Corruption – Clientelism – Crisis in Europe 1789–1989
2024/09/17
19. – 20. September 2024 in Prag
-
Bild: Pexels nicht lizensiert | Quelle: https://www.pexels.comBild: Pexels nicht lizensiert | Quelle: https://www.pexels.com
Für die Studierenden des Master Geschichte: Erläuterung der Studienordnung separat
2024/09/10
Ausnahme
Für die Studierenden des Master Geschichte erfolgt die Erläuterung der Studienordnung separat in einem Zoom-Videogespräch mit Prof. Dr. Martina Heßler. Sollten Sie keine Einladungs-Email für dieses Gespräch erhalten, wenden Sie sich bitte per Mail an Frau Heßler unter: technikgeschichte@pg.tu-darmstadt.de.
-
Bild: Pexels nicht lizensiert | Quelle: https://www.pexels.comBild: Pexels nicht lizensiert | Quelle: https://www.pexels.com
Orientierungsveranstaltung am 9. Oktober, ab 9.50 Uhr, Raum S3|13 30
2024/09/10
Teil der Orientierungswoche
Besuchen Sie die Orientierungsveranstaltung zu Beginn eines jeden Wintersemesters (9. Oktober, ab 9.50 Uhr, Raum S3|13 30). Wir stellen Ihnen das Institut für Geschichte vor, zudem erläutern wir Ihnen Ihre Studienordnung.
-
Vortrag von Prof. Dr. em. Christof Dipper zur Damstädter Brandnacht
2024/09/16
Vortrag im Rahmen des Gedenkveranstaltungs-Programms der Stadt Darmstadt
-
New Release: Publication on Water Rights and Water Conflicts
2025/07/31
Edited by Michele Campopiano and Gerrit Jasper Schenk
Water is one of our planet's key resources: we drink it, we use it for irrigation or as a means of transport. However, this important resource can also put us in great danger, as shown in the most recent flood disasters of this year's June floods in Bavaria or the flood disaster in the Ahr valley in 2021, just three years ago.
-
Bild: M. GrabaritsBild: M. Grabarits
7. Newsletter der Coffee Lectures Geschichtsdidaktik
2024/08/07
Der siebte Newsletter der Coffee Lectures Geschichtsdidaktik ist erschienen! Darin: Berichte zu den Lectures mit Nicole Ihrig und Christian Buschmann, ein Ausblick auf das „fachdidaktische“ WIntersemester und das nächste „Meet-the-Prof“! Außerdem stellen wir die Initiative #everynamecounts und einen „heimlichen Quellenkanon“ vor… Schauen Sie doch mal rein!
-
Picture: Pexels auf PixabayPicture: Pexels auf Pixabay
Congrats to Dr. Stephanie Eifert!
2024/07/23
Former research assistant of the Institute of History publishes her dissertation
Dr Stephanie Eifert was a PhD student at the KRITIS Research Training Group at TU Darmstadt. Her doctoral thesis is about ‘’Critical‘ infrastructures and “nodes” in “networks” as the basis for a history of infrastructure in the pre-modern era – reflections on Frankfurt am Main and Mainz in the late Middle Ages’ (doi: 10.26083/tuprints-00027711)
-
Picture: K.G.Picture: K.G.
On-site research: Workshop of the joint project “Weschnitz Fluvioscape” in May
2024/07/01
Members of the DFG project “The River Weschnitz Fluvioscape and its Interaction with the Lorsch Abbey ” meet in Lorsch
About a year after the kick-off of the DFG sub-project on the Weschnitz floodplain landscape, 14 scientists from the universities of Heidelberg, Mainz and Darmstadt, the Landesamt für Denkmalpflege Hessen (HessenARCHÄOLOGIE) and the cooperation partners (Freilichtlabor Lauresham, Altbergbau Bergstraße-Odenwald e.V.) came together in the open-air laboratory's visitor centre to present their first findings and discuss their next steps.
-
Double Special Issue Museums on the Web: Exploring the past for the future
2024/06/14
Internet Histories
Digital Technology, Culture and Society
-
6. Newsletter der Coffee Lectures Geschichtsdidaktik
2024/05/29
Der sechste Newsletter der Coffee Lectures Geschichtsdidaktik ist erschienen!